Waterstof opslag, distributie en aandrijfsysteem voor luchtvaartuigen (HAPSS)

Hoe draagt HAPSS bij aan het reduceren van CO2 emissie tot nul?

Een propeller aangedreven vliegtuig met een capaciteit van 40-70 passagiers stoot ongeveer 2 – 2,5 ton aan CO2 uit tijdens een enkele vlucht. Het doel van HAPSS is om deze CO2 emissie volledig terug te brengen tot nul door het ontwikkelen en introduceren van een elektrische aandrijving waarvoor de benodigde elektrische energie opgewekt wordt door middel van een waterstof brandstofcel.

Wat is een waterstof opslag, distributie en aandrijfsysteem voor luchtvaartuigen?

Dit systeem zet waterstof om in elektriciteit via een brandstofcel. Hiermee wordt het benodigde aandrijfvermogen van ongeveer 1,8 MW per motor opgewekt. Met twee van deze motoren kun je een propeller vliegtuig met ongeveer 40 – 50 passagiers aandrijven. Tijdens de omzetting van waterstof naar elektriciteit ontstaat er geen CO2 uitstoot. Naast de reductie van CO2 emissie naar nul zal dit nieuwe aandrijfsysteem worden voorzien van een efficiënte en stillere propeller waardoor de geluidsemissie ook zal dalen. De bij de brandstofcel vrijgekomen warmte wordt hergebruikt voor het opwarmen van kritische vliegtuigsystemen. Uiteraard zal het ontwerp van dit systeem moeten voldoen aan de luchtvaartregelgeving om de veiligheid te garanderen.

Consortium partners

Ons consortium bestaat uit 15 in Nederland gevestigde bedrijven en kennisinstituten. Gezamenlijk hebben wij de benodigde technologie en kennis in huis om deze geweldige ontwikkeling te realiseren. Het doel is om in 2028 met een goedgekeurde oplossing de eerste commerciële vlucht te laten uitvoeren tussen de luchthavens van Rotterdam The Hague en London City als de eerste tastbare stap van de luchtvaart in het waterstof tijdperk.