Projecten
Conceptvliegtuigen
Vliegtuigfabrikanten (OEM’s) ontwikkelen vele initiatieven om vanuit de vliegtuigmaakindustrie een bijdrage te leveren aan het bereiken van netto-nul koolstofemissies in 2050.
Zo ontwikkelt Embraer de Energia-familie: vier conceptvliegtuigen van verschillende groottes met verschillende voortstuwingstechnologieën: volledig elektrisch, waterstof brandstofcel-elektrisch, “dual-fuel” gasturbine en hybride-elektrisch. MEER LEZEN
Brandstoftanks voor waterstof
HAPSS
Een propeller aangedreven vliegtuig met een capaciteit van 40-70 passagiers stoot ongeveer 2 – 2,5 ton aan CO2 uit tijdens een enkele vlucht. Het doel van HAPSS (Hydrogen Aviation Powertrain and Storage Systems) is om deze CO2 emissie volledig terug te brengen tot nul door het ontwikkelen en introduceren van een elektrische aandrijving waarvoor de benodigde elektrische energie opgewekt wordt door middel van een waterstof brandstofcel. MEER LEZEN
Waterstof (H2) Ombouw Turbofan
Het project HOT heeft als doelstelling om de turbines van een vliegtuig aan te drijven met waterstof in plaats van kerosine. Hierdoor wordt de uitstoot van CO2 gereduceerd tot nul. Een Fokker 100 zal worden aangepast met de installatie van een prototype waterstoftank, distributie- en controlesysteem en aangepaste motoren. Als het systeem werkt zal deze ontwikkeling een belangrijke bijdrage gaan leveren aan het reduceren van de CO2 emissie. MEER LEZEN
Airbus gebruikt A380 om waterstoftechnologie te testen
Om de luchtvaart te verduurzamen zet de Nederlandse luchtvaartsector in op meerdere innovaties, waaronder waterstof. Onze ambities op dit gebied sluiten goed aan bij het bijzondere nieuws van Airbus, waarin zij aankondigden een A380 te gaan gebruiken om waterstoftechnologie te testen. Deze technologieën zijn cruciaal om het doel van ’s werelds eerste grote CO2-emissievrije vliegtuig tegen 2035 te realiseren. MEER LEZEN
Ons gezamenlijke doel
Samen investeren op weg naar een emissieloze luchtvaart: daar zetten we ons voor in! Nu al werken Nederlandse bedrijven, kennis- en onderzoeksinstellingen iedere dag aan de innovaties van de toekomst die dit mogelijk gaan maken. Nederland loopt dus voorop.
Royal Schiphol Group, Koninklijke NLR, Lucht- en Ruimtevaart Nederland, SkyNRG en TU Delft bundelen de krachten om voorop te lopen in de verduurzaming van de luchtvaart, en daarmee haar economische positie versterken en die van de mobiliteitssector en Nederland.
De luchtvaartsector heeft via het Ministerie van I&W een aanvraag ingediend voor het Groeifonds. De hele sector, van duurzame brandstoffen via de vliegtuig maakindustrie tot luchthavens en operators, ondersteund door kennisinstellingen en onderwijsorganisaties, is betrokken bij dit voorstel. Wij willen hiermee substantieel bijdragen aan een klimaatneutrale luchtvaart in 2050, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs in 2015. We hebben alles in huis om de luchtvaart slimmer, schoner en stiller te maken. De aanvraag ‘Luchtvaart in Transitie’ is een integrale aanpak. Kansrijke onderzoeken en innovaties komen versneld tot implementatie door knelpunten weg te nemen en nieuwe open innovatie-infrastructuur te creëren door het:
- Realiseren van first-of-a-kind-pilotfaciliteiten voor synthetische vliegtuigbrandstof;
- Ontwikkelen van duurzame ultra-efficiënte demonstratievliegtuigen met doorbraaktechnologie voor waterstofaandrijving, materialen en systemen;
- Inrichten van een proeftuin met laad- en tankinfrastructuur en fieldlabs op Nederlandse luchthavens voor de hele luchtvaartketen;
- Voeden van de innovatie-infrastructuur door middel van nieuw en kansrijk onderzoek.
Op vaartindeluchtvaart.nl is de groeifondsaanvraag terug te vinden, evenals de vele duurzaamheidsprojecten van alle partners.
Nationaal groeifonds
Het Nationaal Groeifonds is een initiatief van de ministeries van EZK en Financiën. Zij beheren gezamenlijk het fonds namens het kabinet. Er is een onafhankelijke commissie ingesteld die de projecten beoordeeld en adviezen geeft. Het kabinet besluit of aan projecten geld wordt toegekend.
Met het fonds trekt het kabinet voor de komende 5 jaar € 20 miljard uit voor projecten. Het gaat om gerichte investeringen op drie terreinen waar de meeste kansen aanwezig zijn voor structurele en duurzame economische groei. De drie terreinen, waar de overheid de meeste kansen voor structurele en duurzame economische groei ziet, zijn:
- Kennisontwikkeling
- Onderzoek, ontwikkeling en innovatie
- Infrastructuur
Zo versnellen we verduurzaming
Klimaatimpact
Ook de Nederlandse luchtvaart voelt de urgentie om de klimaatdoelstellingen, zoals verwoord in het Akkoord van Parijs, te halen.
De Nederlandse luchtvaartindustrie kan een rol spelen bij het oplossen van de klimaatproblemen, namelijk door nieuwe technologie aan te leveren.
Investeren in nieuwe technologie levert op lange termijn economische groei op.
Foto: AreoDelft
Ontwerp & Constructie
Wij participeren in internationaal verband in ontwerp en ontwikkeling van nieuwe energie-efficiënte vliegtuigen, en de gevolgen voor het vliegtuigontwerp door het gebruik van nieuwe voorstuwingssystemen en brandstoffen. We realiseren CO2-reductie door toepassen van lichtere materialen voor constructie en onderdelen in nieuwe vliegtuigen. zoals rompen en staartdelen.
We werken aan nieuwe en verbeterde elektrische transportsystemen en bekabeling. De groeiende elektrificatie zorgt voor een grote toename van vereiste capaciteit.
Aandrijving & Brandstof
We werken aan nieuwe voortstuwings- en brandstofsystemen, zoals elektrische (kleine vliegtuigen) en hybride (korte- en middellange afstanden) systemen met bijvoorbeeld waterstof, inclusief effecten op onder meer vliegen, luchtlagen, en verneveling in de atmosfeer.
We onderzoeken daarbij een veelheid aan onderwerpen zoals nieuwe businessmodellen, maar ook de effecten van uitstoot binnen de diverse luchtlagen.
Onderzoek & Ontwikkeling
Er is niet één ‘silver bullet’, we moeten werken aan een combinatie van oplossingsrichtingen . Daarvoor is het noodzakelijk een Nationaal Onderzoeks- en Ontwikkelingsprogramma Duurzame Luchtvaart te starten
Overheid en sector zijn strategische partners in het
Nationaal Onderzoeks- en Ontwikkelingsprogramma Duurzame Luchtvaart. Naast private investeringen is ook financiering door
de overheid nodig.
Nieuws
Beste relatie,
De luchtvaart, en daarmee ook de verduurzaming van de luchtvaart, hebben een wereldwijde impact. Met het vooruitstrevende luchtvaartprogramma 'Luchtva… Lees meer
Het Nationaal Groeifonds van de luchtvaartsector ‘Luchtvaart in Transitie’ gaat officieel van start op 15 februari 2023. Om deze mooie mijlpaal richting een duurzame luch… Lees meer
Waterstofvliegtuigen zijn eigenlijk geen nieuwe vliegtuigen. Eigenlijk wordt de motor uit een bestaand toestel vervangen door een hybride waterstof/elektrische motor. Wat… Lees meer